Nacházíte se: Úvodní stránka > Zaměstnání > Obchodní zástupce – v čem spočívá jeho práce?
Každý, kdo alespoň občas pročítá nabídky práce, si jistě všiml, že velmi často se v inzerci vyskytují pozice obchodního zástupce. O náplni práce se toho však mnoho nedozvíme. V čem tedy práce obchodního zástupce spočívá?
Práce obchodního zástupce může mít mnoho podob. Všem je však jedno společné – cílem obchodního zástupce je prodat produkt. Kolik je firemních strategií, minimálně tolik je podob této práce. Pokrokové firmy nejdou přímočaře rychlostí blesku za podpisem smlouvy, ale preferují budování vztahů založených na důvěře a vzájemném poznání klienta a zástupce firmy. Práce takového zástupce pak spočívá nejen v nabízení produktu a jeho okamžitém „udání“, ale také v udržování kontaktu s klientem, v hledání nejoptimálnějších řešení, někdy s prací souvisí i navštěvování společenských akcí.
Být obchodním zástupcem je mnohem příjemnější, jsou-li splněny dvě základní podmínky, a to kvalitní produkt, kterému věříme, a solidní filosofie společnosti. Produkt musí být dobře prodejný, musí přinášet klientovi skutečný užitek. Obchodní zástupce ho musí prodávat rád, musí být o něm přesvědčen. Také filosofie firmy je důležitá, bude nám vytvářet podmínky pro práci.
Obchodní zástupce pracuje různým způsobem s trhem a klienty. Některému je dáno vyhledávat pouze nové klienty bez poskytnutí zdrojů možných zájemců o produkt, jiný pracuje hlavně se stávající zavedenou klientelou.
Jednou z důležitých informací je samozřejmě také způsob odměňování a výše reálného výdělku. Existují dvě nejvyužívanější formy, první je na bázi fixního základu a provize či odměn za výsledky, druhá počítá pouze s provizemi za uzavřené obchody. Zásadní může být i financování nákladů. V některých případech má pracovník veškeré potřebné vybavení zajištěné, jindy si však sám z vlastní kapsy financuje vše, co s jeho prací souvisí.
Další řada inzerátu nabízí pozice poradců, analytiků nebo třeba marketingových specialistů. Ve skutečnosti určitá část těchto inzerátů nehledá nic jiného než obchodní zástupce. Cílem je totiž opět prodat, to je to, co se počítá. Bohužel zejména pojem marketing a jeho vykládání v našich podmínkách směřuje až příliš do oblasti prodeje. Je tedy důležité zjistit si konkrétnější informace, abychom nebyli při nástupu nemile překvapeni.
Sponzorované odkazy:
DomaciFinance.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.