Nacházíte se: Úvodní stránka > Ostatní > Finanční gramotnost konečně ve středu zájmu
„Finanční gramotnost“, pojem stále častěji se objevující v médiích konečně začíná nabývat na významu. V dnešní společnosti je totiž finanční gramotnost velmi důležitá, o čemž se můžeme jednoduše přesvědčit. Tisíce nezvladatelně zadlužených domácností u nás i ve světě hovoří jasně: je třeba s tím něco dělat.
Pojem finanční gramotnost nemá asi jednu jedinou správnou definici. Pod tento pojem spadá celá řada znalostí, dovedností a postojů, které umožňují člověku orientovat se na finančním trhu, vystupovat na něm, také ale finančně zabezpečit sebe a svou rodinu. Jednoduše řečeno zajišťují racionální přístup k tématu finance.
V dnešním světě je relativně jednoduché půjčit si na cokoliv, utratit úspory v mžiku nebo během sekundy o všechno přijít. Výsledkem jsou tak jedinci nebo celé rodiny, které se nacházejí v tísni, často bez možnosti situaci uspokojivě řešit. Právě proto, aby k těmto krizovým situacím nedocházelo, je třeba racionálně jednat. A bez finanční gramotnosti to jde velmi těžko.
Změny ve společnosti směrem ke společnosti finančně gramotné je třeba provádět na více úrovních. V současnosti se rozbíhají projekty na podporu vzdělání v této oblasti u nejmenších – u školáků, kteří již běžně s financemi do styku přicházejí, kteří jsou ale zároveň snadno ovlivnitelní jak ze strany rodiny, tak ze strany médií. Ti se tedy budou učit základním znalostem a dovednostem, budou se u nich budovat hodnoty vedoucí k racionálnímu chování v otázce financí.
U dospělých je třeba finanční gramotnost zvyšovat také, provádí se to například prostřednictvím různých osvětových akcí či kampaní. Rozbíhají se projekty zaměřené na poradenství či zvyšování informovanosti nejširší společnosti.
To nejdůležitější v této problematické oblasti je obezřetnost. Občané se musí naučit být obezřetný, kalkulovat, promýšlet a plánovat. Největším problémem jsou agresivní reklamní politiky společností. Ty často zamlčují podstatné a také méně příjemné informace, podporují chtíč v potenciálních zákaznících a vzbuzují pocit snadno získaných peněz.
I při hledání informací o finančních tématech je třeba umět rozlišit reklamní triky od informací, důležité je být kritický a snažit se získávat informace komplexně. To plus nabyté znalosti o fungování finančních mechanismů vede k vysoce efektivnímu jednání v oblasti financí.
Sponzorované odkazy:
DomaciFinance.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.