Franchising, cesta k podnikání

Tagy:  podnikání, franšízing, franšíza, franchising, marketing, služby

Franchising, cesta k podnikání

Franchising, česky franšízing je v poslední době stále oblíbenější a snadnější cestou k vlastnímu podnikání.

Co je franchising?

Franchising je koncept podnikání. Samotný pojem se definuje různě, v podstatě ale stále říká to stejné. Jedná se o způsob distribuce zboží, služeb nebo technologie. Podnikatel v pozici franchisanta získává právo založit si vlastní podnik, podnikání ovšem bude fungovat výhradně v souladu s podmínkami, které stanovuje franchisor, tedy poskytovatel licence. Franchisor mu poskytuje jakýsi návod k podnikání a zajišťuje potřebné zázemí. Nabyvatel licence poskytovateli platí franchisové poplatky.

Jak to vypadá v praxi?

V praxi vypadá franchising asi takto. Zájemce o podnikání dostává licenci k provozování franšízy. Společně s tím také dostane všechny potřebné informace k založení a provozování podnikání. Na příkladu známých franšíz, jako je třeba McDonald´s, si můžeme všimnout, že existuje velmi výrazná jednotnost. Ta je dána právě tím, že podnikatel s licencí také přijímá povinnost držet se franšízového konceptu. Nemůže tedy nic samovolně měnit. Toto může být výhodou i nevýhodou. Dodržování postupů zajišťuje srovnatelnou úroveň ve všech franšízách. Tímto způsobem se buduje dobré jméno značky, což je výhodné jednak pro poskytovatele licencí, tak i pro jednotlivé podnikatele. Franchising je totiž v prvé řadě marketingový koncept.

Potřebná podpora ze strany poskytovatele

Nabyvatel licence obvykle získává kvalitní podporu v jeho podnikání. Jednak dostává k dispozici prověřené know-how, také ale těží z dobrého jména značky. Často také funguje řetězec dodavatelů pro franchisanty, takže ve výsledku řada problémů odpadá.

Proč je franšízing výhodný?

Franšízing je relativně snadnou cestou k vlastnímu podnikání. Pro podnikatele to neznamená takové nároky na zkušenosti, také riziko je v případě osvědčených značek minimalizováno. Zde se setkáváme s prvním problémem. Franšízových společností přibývá a ne každá nabízí kvalitu. Je proto třeba vždy dobře ověřit, o co se jedná. Díky licenci podnikatel také může téměř okamžitě začít. Nemusí vyvíjet strategii, často také odpadá nutnost propagace. Velkou výhodou také je, že v začátcích vše neprobíhá metodou pokus-omyl.

Samozřejmě, i nevýhody je třeba vzít v potaz. Licence se často neudělují plošně, za jejich využívání se platí poplatky. Podnikatel je také zavázán k dodržování konceptu, zmenšuje se tedy prostor pro uplatnění jeho kreativity.

Článek Franchising, cesta k podnikání byl publikován 28. dubna 2011 v 00.00 v rubrice Podnikání. Autorem článku je Pavla Rychtářová. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...