Značkové zboží: ve světě za hubičku, u nás za těžké peníze

Tagy:  peníze, ceny, značkové zboží, nákupy, marketing, cenová politika

Značkové zboží: ve světě za hubičku, u nás za těžké peníze

Dopřát si občas nějaký ten luxus rozhodně není hřích a k životu to patří. Co když ale dáváme hříšné peníze za něco obyčejného nebo platíme násobky ve světě standardní ceny?

Český trh s luxusním zbožím

Díky historickému vývoji se český trh podobá těm západním relativně málo. Některé světové značky se sem ještě nedostaly, jiné do České republiky neputují oficiálními distribučními kanály. Některé značky se tu již poměrně dobře zabydlely, vyvíjejí však vlastní politiku ve všech oblastech marketingu.

Na vině jsou obě strany

Za vysoké ceny na trhu mohou pochopitelně obě strany, jak obchodníci, tak zákazníci, spotřebitelé. Obchodníci stanoví vysoké ceny, někteří zákazníci ochotně za zboží požadované částky zaplatí. Je to ale začarovaný kruh, ekonomii dobře známý. Pokud má obchodník jen malý okruh zákazníků, požaduje a do jisté míry potřebuje vyšší marže, vyšší ceny. S těmito cenami se však počet zákazníků výrazně nerozroste. Aby se to změnilo, musí kruh někdo přerušit.

Neznalost se nevyplácí

Tím, co má na výši cen velký vliv, je neznalost zákazníků. Situaci ještě komplikuje neobjektivní reklama všeho druhu, od propagace v časopisech po „šuškandu“. Některé značky mající na západě pozici standardu nebo nižší střední třídy se pak u nás vyhoupnou na vrchol. Jiné značky se k nám pak ani nedostanou, díky známé tváři navrhující modely vyvolávají pocit nedostupnosti. Stačí ale zasurfovat a překvapivé zjištění je na světě – tričko za 10 dolarů, šaty za 30.

Pokud hovoříme o neznalosti, je také třeba dodat, že vše umocňují ještě nadsazené ceny. Tričko za 1999 přece musí být luxusní, nebo ne?

Outlety ano, ale jinak

Už se u nás objevilo několik outletů, bohužel ale stále ještě nefungují tak, jak by měly. Ve světě je často standardem, že například v oblasti módy se nové kousky na pultech obchodů ohřejí několik týdnů a poté nemilosrdně putují s novou cedulkou do outletu. A pochopitelně s novou, výrazně nižší cenou. Naproti tomu v českých obchodech se prodává zboží v nejlepším případě několik měsíců, můžeme ho však vidět na pultu i dvě či více sezón. A za stejnou cenu.

Blýská se na lepší časy?

Internet působí nejednu revoluci a možná i v oblasti značkového zboží se dočkáme změn. Nejenže se zákazníci sami informují, mají také možnost od mnoha obchodníků nakupovat značkové zboží za výhodné ceny. Nacházejí tak přijatelnější cesty, jak se ke značce dostat.

Článek Značkové zboží: ve světě za hubičku, u nás za těžké peníze byl publikován 24. července 2010 v 23.45 v rubrice Ostatní. Autorem článku je Pavla Rychtářová. Pro diskusi slouží komentáře (1).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...