Multilevelmarketing a letadlo – poznáte rozdíl?

Tagy:  mlm, multilevelmarketing, Amway, ef, Oriflame, vydělávání peněz, letadlo, Skyline

Multilevelmarketing a letadlo – poznáte rozdíl?

Multilevelmar­keting nebo jen MLM, to je pojem, který čas od času proběhne médii. Nebo vám možná u dveří zazvoní známý, který díky multilevelmar­ketingu vydělává „neskutečný balík“. Může na tom něco být, nebo to jsou jen plané řeči? A nemůže to být to proslavené letadlo?

Multilevelmar­keting, desítky let starý koncept

Samotný multilevelmarketing funguje už desítky let. Poprvé se pravděpodobně objevil ve Spojených státech. Ta stejná firma ho „praktikuje“ dodnes. Postupem času stejný model převzaly společnosti vznikající kdekoliv po světě. Některé z nich uspěly, jiné nepřežily ani pár let.

Princip multilevelmar­ketingu je tak oblíbený

Čistý MLM funguje spravedlivě. A pro mnohé také výrazně efektivně. Jsou pak ale tací, kteří využívají základních principů multilevelmar­ketingu, některé prvky však upraví a výsledkem není nic jiného než letadlo.

Principy multilevelmar­ketingu byly už mnohokrát popsány. Zrovna jako principy letadla. Často ale dochází k omylům, a jedno bývá zaměňováno za druhé a naopak. Spolehlivých poznávacích znamení však existuje celá řada.

Poznávací znamení

Základem multilevelmar­ketingu jsou kvalitní produkty. Ať už se jedná o prací prášky, vitamíny či kosmetiku, vždy jsou to produkty, které lze skutečně smysluplně spotřebovávat. Smyslem totiž není prodat za každou cenu a jen jednou, ale naučit se spotřebovávat určitou značku. Často k tomu může vést pouze kvalita.

Jedním z principů MLM je výměna tradiční reklamy za nejstarší typ reklamy – za doporučení. Tímto se ušetří značné prostředky, které jsou přerozdělovány v rámci systému. Odměnu pak získá ten, kdo se nějak zasloužil o prodej. Společnosti, které využívají známých tvářích a platí za plochy billboardů, toto pravidlo porušují a nedělají MLM solidně.

MLM nepovažuje za úspěch registraci nového člena. Úspěchem je „vychování“ nového, především spokojeného spotřebitele. Za nového člena tedy v MLM nikdo nic nemá.

A co letadlo?

Letadlo může na první pohled vypadat podobně. Ovšem v klíčových okamžicích nectí pravidla MLM, ale vytváří si svá vlastní.

Prvním poznávacím znamením je absence produktu. Zájmem členů není pravidelný odběr produktů, ale zase jen a pouze registrace někoho nového. S registrací sice může být spojený i nějaký produkt, ovšem po registraci je další produkt zmiňován výhradně v souvislosti s novým členem. V systému sice další produkty jsou, nejvýhodnější je ale prodat právě ten produkt s registrací.

Velmi typický je také nátlak či neskutečně lákavá nabídka. V případě MLM žádný registrovaný nic neztrácí. Žádné povinnosti ho nečekají, někdy pouze zakoupení tzv. registračního balíčku. Tento balíček ale obsahuje produkty, takže se nejedná o „vklad“, ale nákup. Naopak u letadla se může jednat třeba o produkt v podobě životního pojištění, které je nutné platit několik let. A navíc – registraci nelze jednoduše zrušit. Jasným poznávacím znamením letadla je také nátlak – „máte pouze 24 hodin na rozhodnutí“ je nejen podezřelé, ale také protizákonné.

Článek Multilevelmarketing a letadlo – poznáte rozdíl? byl publikován 14. ledna 2010 v 22.00 v rubrice Ostatní. Autorem článku je Pavla Rychtářová. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...