Jak vstoupit na zahraniční trh

Tagy:  vývoz, export, zahraniční obchod, vstup na zahraniční trh, exportér, komisionář, afilace, pobočka, obchodní zástupce

Jak vstoupit na zahraniční trh

Podnikáte a rádi byste prorazili do zahraničí? Myslíte si, že je to složité a pro běžného smrtelníka nemožné? Nebo už se zahraničím obchodujete a rádi byste postoupili o úroveň výš? Tak čtěte dále…

Vstoupit či nevstoupit?

Taková otázka se jistě dříve či později objeví. Její odpověď závisí na mnoha skutečnostech, vždy je třeba míti dostatečné informace. Vstup na zahraniční trh je zpravidla náročnější než tuzemské aktivity. Záleží ale na konkrétním výrobku, jeho výrobci či podnikateli, který chce výrobek exportovat, a na zemi určení. Obecně lze ale říci, že investovaná snaha přinese ovoce.

Obchodní metody

Obchodní metody dělíme na metody přímé a nepřímé. Metody přímé jsou charakteristické tím, že mezi výrobcem či podnikatelem na české straně a kupujícím v zahraničí se nevyskytuje žádný další článek. Lze využít maximálně zprostředkovatele, který za odměnu zprostředkuje kontakt či obchod.

Metoda nepřímá se vyznačuje jedním či více články stojícími mezi českým prodejcem a kupujícím v zahraničí. Setkat se můžeme s exportními subjekty.

Nepřímý export

Nepřímý export prostřednictvím dalšího článku, například exportéra či komisionáře je obvykle nejsnadnější cestou na zahraniční trh. Je vhodný pro obchodníky bez zkušeností se zahraničím. Další výhodou jsou nízké náklady na export, nižší náklady na práci s cílovým trhem, menší riziko nezaplacení či kratší platební lhůty. Nevýhodou jsou nižší zisky, nízký vliv na konečnou cenu, slabý kontakt se zákazníkem či riziko chybného výběru exportéra.

Přímý export

Přímý export může mít několik podob, které lze rozdělit na metody bez přímých investic a metody s přímými investicemi. Při volbě bez přímých investic jsou obchody obvykle uskutečňovány prostřednictvím třetí osoby. Tou může být například výhradní zástupce.

Exportér, který má již silnější pozici, může volit cestu s přímými investicemi. Volit může například mezi reprezentační kanceláří, pobočkou (subjekt bez právní samostatnosti) či afilací, tedy dceřinnou společnost.

Mezi výhody přímého exportu jistě patří lepší kontakt se zákazníkem, vliv na konečnou cenu a propagaci. Nevýhodou je celkově vyšší náročnost, zejména na kapitál a zkušenosti, dále vyšší riziko nezaplacení.

Internet je k nezaplacení

Nejvíce nám při cestě na zahraniční trh pomůže internet. Nutností je zjišťování informací o trhu. Dále může pomoci v hledání partnerů či přímo v komunikaci se zákazníky. Vlastní webové stránky jsou nejsnadnější cestou k navázání kontaktů se zahraničím.

Článek Jak vstoupit na zahraniční trh byl publikován 7. ledna 2010 v 23.00 v rubrice Ostatní. Autorem článku je Pavla Rychtářová. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...