Průzkum trhu, základní kámen úrazu v začátcích podnikání

Tagy:  průzkum, trh, konkurence, podmínky, podnikání, začátek, podnikatelský záměr

Průzkum trhu, základní kámen úrazu v začátcích podnikání

Začátky podnikání nikdy nejsou lehké. Ostatně statistiky ukazují vysoké počty neúspěšných rozjezdů. I přesto však není důvod házet „flintu do žita“. Stačí, když budeme na začátku dostatečně zvědaví a zjistíme si, co je potřeba. Svoji šanci na úspěch mnohokrát znásobíme.

Co je průzkum trhu?

Každý podnikatel by na začátku měl zjistit co nejvíce informací o oblasti, ve které chce podnikat. Bez informací totiž nemá moc šancí se přizpůsobit situaci, využít příležitostí a obrnit se před hrozbami. Hned z počátku je tedy třeba provést důkladný průzkum trhu. Ten nám napoví mnohé o podmínkách a pomůže nám ke správným rozhodnutím. Je tedy jakousi analýzou, která bude podkladem pro naše rozhodování.

Druhy průzkumu

Průzkum je velmi široký pojem, proto je třeba ho vždy upřesnit. V počátku je dobré rozdělit si průzkum na několik částí a věnovat se jim pak samostatně. Vyloučí to možnost, že se v něm téměř doslova ztratíme.

Průzkum můžeme dělit na teritoriální, obchodně politický, devizový, průzkum technické úrovně a vyspělosti, spotřebitelský průzkum, průzkum konkurence, cenový průzkum a průzkum konjunktury. Toto je jen jedno z možných dělení. Drobní podnikatelé nemusí jít tolik do detailu, stačí, když si vyberou oblasti, ve kterých se předpokládá dopad na jejich činnost.

Obchodně politický průzkum

Zejména při vstupu na zahraniční trh je třeba dobře poznat tamní podmínky podnikání. Rámec pro podnikání je totiž do značné míry ovlivněn obchodní politikou země. Může se jednat o různé bilaterální úmluvy nebo třeba cla.

Technická úroveň a vyspělost

Průzkum v této oblasti je často zanedbáván. Je přitom velmi důležitý, zejména v některých odvětvích. Zabývá se životním cyklem výrobku, jeho technickou úrovní, požadavky na něj z hlediska splnění norem, odpovědnost za výrobek nebo třeba problematikou průmyslového vlastnictví.

Průzkum konkurence

Průzkum konkurence je širší, než se někdy může na první pohled zdát. Je důležité zjistit co nejvíce o konkurenci na daném trhu, jít do hloubky a do detailů. Na cizích trzích se totiž můžeme setkat s mnoha rozdíly, se kterými povrchní průzkum nepracuje. Zjišťujeme všechny charakteristiky výrobků, zkoumáme jejich obaly, design, vlastnosti, které v našem prostředí nejsou běžné. Zaměřujeme se samozřejmě i na cenu, dále na veškeré související služby. Konečně pak přichází na řadu i propagace.

Článek Průzkum trhu, základní kámen úrazu v začátcích podnikání byl publikován 24. července 2011 v 00.00 v rubrice Podnikání. Autorem článku je Pavla Rychtářová. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...